spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Τελευταία arrow Ομιλία Προέδρου Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Ομιλία Προέδρου Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ PDF Εκτύπωση E-mail
  
20.10.07

ΕΤΗΣΙΟ ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΕΔΚΝΑ

Κυρίες και κύριοι,

    Αγαπητοί συνάδελφοι,

    Όλοι μας υπηρετούμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τον πρώτο βαθμό εξουσίας, που φέρνει τον πολίτη σε επαφή με την κεντρική διοίκηση. Είναι ένας κατεξοχήν ανθρωποκεντρικός θεσμός, που δίνει τη δυνατότητα για άμεσες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις, μειώνοντας την απόσταση που παρατηρείται συνήθως ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία.

    Τα τελευταία χρόνια, η Τοπική Αυτοδιοίκηση ήρθε στο επίκεντρο και της κυβερνητικής πολιτικής. Με την μεταφορά περισσότερων και πιο ουσιαστικών αρμοδιοτήτων, που έχουν άμεση αντανάκλαση στις πραγματικές ανάγκες των πολιτών των τοπικών κοινωνιών. Αυτή την ικανότητα παροχής υπηρεσιών, μέσω των αρμοδιοτήτων, μας την αναγνωρίζει η Κεντρική Εξουσία χωρίς δυστυχώς να προβλέπει και την μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Υπάρχουν περισσότεροι πόροι, οι οποίοι εισρέουν στη χώρα μας στο πλαίσιο των Κοινοτικών Προγραμμάτων. Δυστυχώς, ποτέ η Αυτοδιοίκηση δεν πήρε πάνω από το 11% από το τρέχον Κ.Π.Σ. και όπως διαφαίνεται και από το ΕΣΠΑ. Θα έπρεπε σαφώς να ήταν μεγαλύτερο το ποσοστό αυτό γιατί οι πόροι αυτοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για στοχευμένες παρεμβάσεις, οι οποίες θα βελτιώσουν τη ζωή όλων των πολιτών, στην καθημερινότητά τους.

    Σήμερα, και με βάση την εμπειρία του πρόσφατου παρελθόντος, κρίνεται επιτακτική ανάγκη να προχωρήσουμε με αποφασιστικότητα και χωρίς δεύτερες σκέψεις, στην περαιτέρω διοικητική μετεξέλιξη των Οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Των Δήμων αλλά και των Νομαρχιών, όπως φυσικά και των Περιφερειών της ελληνικής επικράτειας.

    Σε συνεργασία λοιπόν με την κεντρική διοίκηση, δηλαδή με το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών και την κυβέρνηση της χώρας, θα προωθήσουμε, έπειτα από εκτενή διάλογο με τους πολίτες, τις δράσεις που απαιτούνται προκειμένου να διαμορφώσουμε ένα σύγχρονο, λειτουργικό και χρηστικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους φορείς, και πάνω από όλα τους κατοίκους των περιοχών.

    Στόχος μας είναι να προχωρήσει αυτή η διοικητική μεταρρύθμιση δίχως περαιτέρω χρονοτριβές και ακυρώσεις έτσι, ώστε να μεταφερθούν από πάνω προς τα κάτω όλες οι αρμοδιότητες, πάντα με τους προβλεπόμενους πόρους. Η μείωση των Περιφερειών της χώρας ώστε να καταλήξουν σε έξι, η μείωση των Νομαρχιών σε δεκαεπτά ως δεύτερος βαθμός Αυτοδιοίκησης και οι Ο.Τ.Α. ως πρώτος βαθμός χωρίς τους ανάλογους πόρους θα αποτύχουν όπως και ο Καποδίστριας 1. εάν όμως πράγματι η Πολιτεία τηρήσει τα προβλεπόμενα τότε στο παραπάνω πλαίσιο, η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα καταστεί περισσότερο ευέλικτη, στα πρότυπα και των υπολοίπων σύγχρονων ευρωπαϊκών χωρών.

    Θέλουμε να φέρουμε τον πολίτη πιο κοντά στον δήμο. Και τον δήμο πιο κοντά στην κεντρική εξουσία, ως προς τη δυνατότητα πρόσβασης σε πόρους και εκτελεστικές αρμοδιότητες, αλλά και ταυτόχρονα πιο μακριά, ως προς τις χρονοβόρες και επίπονες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

    Έτσι, οι Δήμοι θα εξελιχτούν επί της ουσίας σε δυναμικούς, αναπτυξιακούς μοχλούς, και αυτοδύναμες οικονομικές οντότητες, ενόψει και των νέων εξελίξεων που διαμορφώνονται μετά την κατάρτιση του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς 2007-2013, το οποίο δίνει το προβάδισμα στις Περιφέρειες, ως προς τους πόρους που θα διατεθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για μεγάλα έργα υποδομών και βελτίωσης της καθημερινής ζωής των πολιτών.

    Το στοίχημα που έχουμε μπροστά μας, και το οποίο καλούμαστε να κερδίσουμε, είναι να καταστεί εφικτή η επίτευξη της κοινωνικής συνοχής η οποία θα εξαρτηθεί εάν και εφ’ όσον τηρηθούν ενιαία κοινωνικά, οικονομικά, αναπτυξιακά, πολιτισμικά και γεωγραφικά χαρακτηριστικά Και, την ίδια ώρα, να ωριμάσουν τα προαπαιτούμενα που θα οδηγήσουν σε οικονομική ευρωστία και ανάπτυξη. 

     Μητροπολιτική Διακυβέρνηση

    Φίλες και φίλοι, είναι καιρός να είμαστε ειλικρινείς, και να μιλήσουμε ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές, για ένα ακόμη πραγματικά μεγάλο θέμα. Ένα θέμα που αφορά στην καθημερινότητα των πολιτών τους οποίους έχουμε ταχθεί να υπηρετούμε. Ένα θέμα που αφορά στην ποιότητα της ζωής μας. Ένα θέμα που αφορά στο μέλλον μας.

    Μιλώ για την προοπτική της διοικητικής αλλαγής στη δομή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που θα οδηγήσει στο θεσμό της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης, για το σύνολο της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Εκεί δηλαδή όπου συγκεντρώνεται ο μισός σχεδόν πληθυσμός της πατρίδας μας, και ένα σημαντικό κομμάτι της ενεργούς, επιχειρηματικής δραστηριότητας.

    Το θέμα της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης έχει έρθει πολλές φορές στο παρελθόν στην επικαιρότητα. Έγιναν συζητήσεις, διατυπώθηκαν απόψεις, υπήρξε ζύμωση, δεν προχωρήσαμε όμως ποτέ στο επόμενο βήμα.

    Πιστεύω ότι σήμερα έφτασε η ώρα για κάτι τέτοιο, με δεδομένη και την αποφασιστικότητα που επιδεικνύει η κυβέρνηση και την προσήλωση του αρμόδιου Υπουργού επί των Εσωτερικών, κ. Προκόπη Παυλόπουλου, για την ουσιαστική ενίσχυση των θεσμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

    Ποια είναι λοιπόν η έννοια της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης, αν όχι της καλύτερης οργάνωσης των υπηρεσιών, με γνώμονα τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών, και τις δυνατότητες της οργανωμένης πολιτείας να δίνει λύσεις και να παρεμβαίνει όπου και όποτε χρειάζεται;

    Είναι προφανής η ανάδειξη σύνθετων και αλληλένδετων προβλημάτων στα δυο μητροπολιτικά συγκροτήματα, της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Προβλήματα που σχετίζονται άμεσα με το κυκλοφοριακά, τη διάσωση των ελεύθερων χώρων που έχουν διατηρηθεί μέχρι σήμερα, τη χωροθέτηση υπερτοπικών δραστηριοτήτων.

    Όλους εμάς που ασχολούμαστε ενεργά με τα κοινά της Αυτοδιοίκησης, στα γεωγραφικά, αστικά συγκροτήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, μας απασχολούν ζητήματα όπως είναι η πολυαρχία, ο κατακερματισμός, η έλλειψη συντονισμού, ο συνωστισμός πολλών κρατικών φορέων, η απουσία ενιαίου σχεδιασμού.

    Στόχος της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη θα είναι η αποσυμφόρηση της κεντρικής διοίκησης και, ακολούθως, η ενίσχυση του επιτελικού ρόλου της. Η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων, και του περιβάλλοντος στο οποίο ζούμε. Η βιώσιμη ανάπτυξη των δυο μητροπολιτικών περιοχών. Η παροχή αποτελεσματικότερων και καλύτερης ποιότητας υπηρεσιών σε όλους τους πολίτες. Η διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής. Η διαμόρφωση όρων κοινωνικής ευημερίας. Η ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, ως κέντρων αναπτυξιακής δραστηριότητας, και ως τουριστικών προορισμών.

    Στη σύγχρονη κοινωνία των πολιτών, και με βάση τη διεθνή εμπειρία που όλοι πλέον μπορούμε να μοιραστούμε, μια πόλη μπορεί να οργανωθεί στη βάση δυο βασικών πυλώνων: Του πολεοδομικού σχεδιασμού και της οργάνωσης των μετακινήσεων. Τα δυο αυτά δεδομένα είναι αλληλένδετα και ουσιαστικά το ένα υποβοηθά το άλλο, στη διαμόρφωση συνολικά μιας σύγχρονης πόλης, φιλικής προς το περιβάλλον και λειτουργικής προς τους κατοίκους της.

    Ουσιαστικό ζητούμενο είναι η βιώσιμη κινητικότητα στις πόλεις που έχουν δημιουργηθεί με την υπερσυγκέντρωση πληθυσμού, υπηρεσιών, φορέων αλλά και οχημάτων. Και την ίδια ώρα, ο σχεδιασμός πολλαπλών εφαρμογών και χρήσεων. Στη βάση της διεθνούς εμπειρίας και παραδειγμάτων, με ευθεία όμως αντιστοίχιση και εφαρμογή στις ιδιαιτερότητες και τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης περιοχής και των κατοίκων της.

    Είναι καιρός να προχωρήσουμε στις επιλογές που ξέρουμε ότι απαιτούν οι συγκυρίες, η εποχή μας, η ίδια η πραγματικότητα. Και να τοποθετηθούμε όλοι, συγκεκριμένα και με επιχειρήματα, σχετικά με την προοπτική της Μητροπολιτικής Διακυβέρνησης, για τα γεωγραφικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

    Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, μπορούμε σήμερα να εξετάσουμε τις επιμέρους παραμέτρους της οργάνωσης του σχεδίου για τη Μητροπολιτική Διακυβέρνηση. Για τον λόγο αυτό από σήμερα αποφασίζουμε να προτείνουμε μετά το Συνέδριο της ΚΕΔΚΕ να υπάρξει ξεχωριστό θεματικό Συνέδριο.

    Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι ο προτεινόμενος μητροπολιτικού χαρακτήρα Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θα αποτελέσει τον δεύτερο βαθμό Αυτοδιοίκησης, για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη.

    Στο παραπάνω πλαίσιο, θα αναδιοργανωθούν οι νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις τόσο ως προς τον αριθμό τους, όσο και ως προς τα γεωγραφικά όριά τους, και θα μετατραπούν ουσιαστικά σε διαμερίσματα.

    Η Μητροπολιτική Διακυβέρνηση, για το σύνολο της Αττικής, είναι ένα ουσιαστικό βήμα προς ένα καλύτερο μέλλον για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Για ένα καλύτερο μέλλον για τους πολίτες. Για ένα καλύτερο μέλλον για όλους μας.

    Εκείνο που πρέπει όμως να γίνει σαφές είναι ότι για αυτήν τη διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει:

    § Να υπάρξει ταυτόχρονα και φορολογική μεταρρύθμιση που να προβλέπει την απόδοση 9% από το Φ.Π.Α. στους Ο.Τ.Α.,

    § Να αυξηθεί το ποσοστό τελών κυκλοφορίας που παίρνει η Αυτοδιοίκηση (ΟΤΑ από 50% σε 80%, ΕΝΑΕ 10%, Κεντρική Εξουσία 10%),

    § Να ενισχυθεί επαρκώς ο κωδικός μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων,

    § Να ανοιχθεί κωδικός για τα παρακρατηθέντα,

    § Να δημιουργηθεί και να ενισχυθεί το πράσινο ταμείο για αγορά ελεύθερων χώρων,

    § Να αρθεί η Υπουργική απόφαση του Υπουργού Οικονομίας του 1991 έτσι, ώστε να αποδοθεί και πάλι το 20% από τα Π.Ο.Ε. και βεβαίως

    § Να μειωθεί ο φόρος φυσικών προσώπων από 19,5% σε 15%.

   

    Ενίσχυση Αναπτυξιακών Δραστηριοτήτων Ο.Τ.Α.

    Με το Ν. 3389/2005 δημιουργήθηκε το νέο θεσμικό πλαίσιο στη χώρα μας για την ανάπτυξη δημοσίων υποδομών με τη μέθοδο των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

    Η μέθοδος αυτή συνιστά βασική προτεραιότητα της σημερινής Κυβέρνησης, λόγω και της ευρύτερης οικονομικής κατάστασης.

    Ταυτόχρονα η μέθοδος αυτή, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις, μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη δημοσίων υποδομών στους Ο.Τ.Α. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι η κατασκευή, διαχείριση και συντήρηση χώρων στάθμευσης σε δημοτικούς ή κοινόχρηστους χώρους με ευθύνη και δαπάνη ιδιώτη επενδυτή και έπειτα από νόμιμες διαγωνιστικές διαδικασίες.

    Έργα αυτής της μορφής, δηλαδή garage, όταν αναπτύσσονται με αμιγώς ιδιωτική πρωτοβουλία, υπάγονται στον Αναπτυξιακό Νόμο (Ν. 3299/2004) και χρηματοδοτούνται με υψηλά ποσοστά επιδοτήσεων.

    Ομοίως μέχρι πρότινος το αυτό δηλαδή το καθεστώς των επιδοτήσεων ίσχυε και για τα έργα ΣΔΙΤ, αυτού του τύπου, που κατασκευάζονται σε οικόπεδα ιδιοκτησίας δημοσίων φορέων.

    Όμως με πρόσφατη Νομοθετική ρύθμιση - τροπολογία που ενσωματώθηκε σε φορολογικό Νόμο (Ν. 3522/22.12.2005) τα έργα ΣΔΙΤ εξαιρέθηκαν από τις επιδοτήσεις του Αναπτυξιακού Νόμου. Συγκεκριμένα εξαιρέθηκαν «ενισχύσεις σε επενδυτικά σχέδια που πραγματοποιούνται με πρωτοβουλία και για λογαριασμό του Δημοσίου από ιδιώτη βάσει σχετικής συμβάσεως εκτελέσεως έργου, παραχώρησης ή παροχής υπηρεσιών». Αυτό σημαίνει ότι έργα όπως garage, ξενοδοχειακές μονάδες, ενεργειακά έργα κ.λ.π. που ενδεχομένως θα μπορούσαν να αναπτύξουν οι Δήμοι με ΣΔΙΤ δεν μπορούν να κατασκευαστούν, διότι καθίστανται ασύμφορα για τον ιδιώτη επενδυτή. Ειδικώς δε τα garage είναι απαγορευτικά ασύμφορα χωρίς την επιδότηση του Αναπτυξιακού Νόμου.

    Είναι προφανείς οι αρνητικές συνέπειες που προκύπτουν για την προώθηση των δραστηριοτήτων των Ο.Τ.Α. με επιδράσεις στους περιβαλλοντικούς, κοινωνικούς και ευρύτερα αναπτυξιακούς μας στόχους.

    Η ρύθμιση στην οποία αναφερόμαστε ουσιαστικά εμποδίζει τη δυνατότητα των Ο.Τ.Α. να κάνουν χρήση της μεθόδου ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη δημοσίων υποδομών, όταν δεν υπάρχουν δημόσιοι ή δημοτικοί πόροι, μέθοδος εξ’ άλλου η οποία μπορούσε ανέκαθεν να εφαρμοστεί στους Δήμους με τη χρήση της παραδοσιακά ισχύουσας νομοθεσίας για την εκτέλεση των Δημοσίων έργων, δηλαδή αυτή του Ν. 1418/84.

    Η Γενική Συνέλευση της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. πρέπει να υιοθετήσει το παραπάνω πλαίσιο, να υιοθετήσει το σχετικό θέμα και να εξουσιοδοτήσει τη Διοίκηση να προβεί σε κάθε νόμιμο μέτρο και να διεκδικήσει από το ΥΠ.ΟΙ.Ο και την Κυβέρνηση την κατάργηση της σχετικής διάταξης που βλάπτει τα συμφέροντα των Ο.Τ.Α. και εμποδίζει την ανάπτυξη τους.

   

    Εκπαιδευτικές υποδομές και εγκαταστάσεις

    Μία από τις σοβαρότερες, από την άποψη του κοινωνικού ενδιαφέροντος, αρμοδιότητες των Ο.Τ.Α. είναι αυτοί των κτιριακών εγκαταστάσεων των σχολείων. Οι Δήμοι δαπανούν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ποσά δηλαδή υπερπολλαπλάσια της κρατικής επιχορήγησης για τις επισκευές και συντηρήσεις των σχολείων αλλά η κατάσταση παραμένει διαρκώς στο περιβάλλον εντονότατης κοινωνικής κριτικής.

    Πρέπει να συμφωνήσουμε όλοι ότι στην Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α.. χρειαζόμαστε μία πιο οργανωμένη υποστήριξη προκειμένου να ανταποκριθούμε σε αυτά τα προβλήματα.

    Πρέπει να δημιουργήσουμε πιο σταθερές δομές οι οποίες θα είναι σε θέση, με βάση επιστημονικά κριτήρια και δεδομένα, να μας παρέχουν διαρκώς υποστήριξη στην οργάνωση αυτών των βάσεων, στις διεκδικήσεις μας από την κεντρική εξουσία, στην τεκμηρίωση των απαιτήσεων μας, στην παρακολούθηση των Διεθνών Δεδομένων σε σχέση με την ανάπτυξη των Εκπαιδευτικών Υποδομών.

    Αυτή η ανάγκη καθίσταται περισσότερο επιτακτική για όλους μας εν όψει της έναρξης των χρηματοδοτήσεων του 4ου Κ.Π.Σ. καθώς μας είναι γνωστό ότι οι προϋποθέσεις για τη χρηματοδότηση έργων γίνονται περισσότερο απαιτητικές, γραφειοκρατικές και επιστημονικές.

    Και επειδή το ενδιαφέρον όλων μας ξεκινάει από τα σχολεία είναι απαραίτητο ο συλλογικός μας φορέας, δηλαδή η Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α., να αποκτήσει όλα τα απαραίτητα εφόδια και να είναι σε θέση να υποστηρίζει τα μέλη του, δηλαδή τους Δήμους της Αττικής, σε αυτές τις απαιτήσεις και δραστηριότητες.

    Για το σκοπό αυτό θα αναζητήσουμε στο επόμενο χρονικό διάστημα τους τρόπους και μεθόδους για τη δημιουργία μιας σταθερής επιστημονικής δομής με στόχο την ενίσχυση και την υποστήριξη της ΤΕΔΚΝΑ σε δράσεις που θα στοχεύουν στην εξυπηρέτηση των Δημοτών στο θέμα των εκπαιδευτικών Υποδομών.

    Περιβάλλον

    Το περιβάλλον αποτελεί ζωτικό σημείο πολιτισμού για την κοινωνία μας. Απαιτεί τη διαρκή εγρήγορση όλων μας, προκειμένου να επιτύχουμε την προστασία του, που θα έχει ως αποτέλεσμα την ποιοτική αναβάθμιση της καθημερινότητάς μας.

    Στο πλαίσιο αυτό, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι τοπικές κοινωνίες αποτελούν προνομιακό χώρο για την προστασία του περιβάλλοντος. Είναι ένας καθημερινός αγώνας συνέπειας, συνειδητοποίησης και ευθύνης, που απαιτεί ωστόσο και μια παγκόσμια συστράτευση.

    Τα δυο κομβικά ζητήματα στα οποία καλούμαστε να στρέψουμε την προσοχή μας, είναι η ουσιαστική και διαρκής ευαισθητοποίηση των πολιτών, και η προώθηση ρεαλιστικών λύσεων από την άλλη.

    Είναι αλήθεια ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση μπορεί να σχεδιάσει, να δημιουργήσει και να υλοποιήσει μηχανισμούς παρακολούθησης και ελέγχου της πορείας προς ένα καθαρό αστικό περιβάλλον.

    Στην περίπτωση μας, σπίτι μας είναι η Αττική. Και πρέπει να γίνουμε ιδιαίτερα προσεκτικοί στο πως φερόμαστε στο σπίτι μας αυτό. Επιστημονικές μελέτες αλλά και η προσωπική εμπειρία του καθενός από εμάς, επιβεβαιώνει μια πραγματικότητα την οποία βιώνουμε στην καθημερινότητά μας, και δεν μπορούμε να την αρνούμαστε πλέον.

    Η Αττική, αυτή η επιβαρημένη περιοχή της πατρίδας μας, κάνει ουσιαστικά εξαγωγή των περιβαλλοντικών προβλημάτων της. Ο αέρας, το νερό, η ενέργεια που καταναλώνουμε, προέρχονται από το σύνολο σχεδόν της ελληνικής περιφέρειας. Εμείς όμως είμαστε εκείνοι που πρέπει να δώσουμε πρώτοι το παράδειγμα.

    Έχω πει κι άλλες φορές στο παρελθόν, ότι η Αττική έχει την ευλογία και κατάρα συνάμα, να περικυκλώνεται από ορεινούς όγκους. Ευλογία, γιατί παρείχαν στην περιοχή της Αττικής το θαυμάσιο μικροκλίμα της. Και, κατάρα, διότι με την καταδικαστική παρέμβαση του ανθρώπου, ο οποίος έχασε το μέτρο στις δραστηριότητές του, εξελίχτηκαν σε θερμοσυσσωρευτές για το Λεκανοπέδιο.

    Οι ορεινοί όγκοι αποτελούν μια από τις τελευταίες ανάσες της Αττικής. Ας σταματήσουμε λοιπόν να τους αντιμετωπίζουμε ως δυνητικές οικιστικές περιοχές. Η γη η οποία έχει ενταχθεί στο σχέδιο πόλης, επαρκεί για την κάλυψη των σημερινών αλλά και μελλοντικών αναγκών. Να παρέμβουμε αποφασιστικά με αναδασώσεις. Να περισώσουμε κάθε σπιθαμής γης. Να φέρουμε τους πολίτες πιο κοντά στο βουνό και τη φύση.

    Πρέπει να στρέψουμε την προσοχή μας σε βιοκλιματικές εφαρμογές, με τη χρήση κατασκευαστικών εφαρμογών φιλικών προς το περιβάλλον.

    Ένα άλλο σημείο το οποίο χρήζει ιδιαίτερης προσοχής, είναι οι μεταφορές. Οι μεταφορές, με βάση και την εξέλιξη της σύγχρονης εποχής, συνιστούν βασικό λόγο για τη ρύπανση στις πόλεις, με τον σύγχρονο τρόπο ζωής και την πολεοδομική αναρχία που επικρατεί. Είναι ανάγκη να προχωρήσουμε στη δημιουργία πράσινων διαδρομών, που θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον και λειτουργικές για τους πολίτες της κάθε πόλης και της κάθε περιοχής.

    Επίσης, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι συνηθέστατα επικρατεί σύγχυση αρμοδιοτήτων για τον έλεγχο της ποιότητας των προϊόντων και των τροφίμων, με αποτέλεσμα να είναι αναγκαίοι οι διακριτοί ρόλοι.

    Στο σημείο αυτό θα ήθελα να πω και κάτι ακόμη: Είναι απαραίτητη η ενίσχυση της συμμετοχής των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης στα Ευρωπαϊκά Προγράμματα. Η ΤΕΔΚΝΑ προωθεί ένα πρόγραμμα υποστήριξης των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Αττικής. Στόχος μας είναι η διαχειριστική επάρκεια ενόψει του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς, για την περίοδο 2007-2013.

    Ενώ εξάλλου, πρέπει να δοθεί έμφαση στην ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών του νομού Αττικής, και στη δημιουργία Αυτοδιοικητικού Πρωτοκόλλου για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

    Είναι αναγκαία η συμμετοχή της Τ.Ε.Δ.Κ.Ν.Α. στις Επιτροπές του Υπουργείου Εσωτερικών - Δημόσιας Τάξης και Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

    Πολιτική Προστασία

    Το φετινό καλοκαίρι, το καλοκαίρι του 2007, θα μείνει ανεξίτηλα χαραγμένο στη μνήμη όλων μας. Στη μνήμη όλων των Ελλήνων.

    Η ανείπωτη τραγωδία με τις φονικές πυρκαγιές που έπληξαν σχεδόν το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, μας υπενθύμισαν πόσο ευάλωτη είναι η ανθρώπινη φύση. Ήρθαν να μας δείξουν ότι η τραγωδία μπορεί να πλήξει τον διπλανό μας, μπορεί να αγγίξει και εμάς, αν δεν κατανοήσουμε σύντομα το μέγεθος της ατομικής αλλά και της συλλογικής ευθύνης, που μας αναλογεί.

    Τις μέρες των πυρκαγιών, εξήραμε όλοι τις ηρωικές προσπάθειες των ανδρών του Πυροσβεστικού Σώματος, των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης, του στρατού, των απλών πολιτών, των εθελοντών. Το κράτος, με όλες τις ελλείψεις και τις ανεπάρκειές του, προσπάθησε να συμβάλλει αποφασιστικά.

    Το κράτος όμως δεν είναι ένας απρόσωπος φορέας ή οργανισμός. Το κράτος είμαστε όλοι εμείς. Και όλοι εμείς οφείλουμε να συμβάλλουμε, για μια καλύτερη διαχείριση ζητημάτων που, σε τελική ανάλυση, αφορούν εμάς και τα παιδιά μας. Αφορούν την κοινωνία στην οποία δραστηριοποιούμαστε, με στόχο την κοινή πρόοδο.

    Το ζήτημα της Πολιτικής Προστασίας είναι κομβικής σημασίας για τις πόλεις μας. Και αφορά όχι μόνο την κεντρική διοίκηση, αλλά και εμάς ως φορείς και εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

    Υπάρχουν πόροι που διατίθενται για την Πολιτική Προστασία. Πρέπει να αυξηθούν, με αφορμή και τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν στις φετινές πυρκαγιές. Και βέβαια, είναι ευθύνη δική μας, των δημάρχων, η όσο το δυνατόν καλύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση των ενισχυμένων κονδυλίων που θα πρέπει να έχουμε στη διάθεσή μας.

    Η ενοποίηση του υπουργείου Εσωτερικών με το υπουργείο Δημοσίας Τάξεως, αποτελεί ένα πρώτο βήμα στην κατεύθυνση της καλύτερης οργάνωσης και του συντονισμού των υπηρεσιών της Πολιτικής Προστασίας.

    Πρέπει να διδαχθούμε από το πρόσφατο παρελθόν και τις τραγικές στιγμές του παρελθόντος. Πρέπει να διδαχθούμε από τις παραλείψεις, τις ελλείψεις και τα λάθη που παρατηρήθηκαν. Και πρέπει να τα διορθώσουμε. Τώρα. Δεν υπάρχει άλλος καιρός για χάσιμο.

    Το φετινό καλοκαίρι δεν ήταν δραματικό μονάχα για την Ελλάδα. Πολλές ευρωπαϊκές χώρες αντιμετώπισαν προβλήματα από πυρκαγιές, πλημμύρες, φυσικές καταστροφές. Αυτή η πραγματικότητα μας φέρνει όλους προ των ευθυνών μας. Και μας προτρέπει να συνεργαστούμε.

    Να συνεργαστούμε με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Να μοιραστούμε τις κοινές εμπειρίες μας, και να καταλήξουμε από κοινού στην υιοθέτηση των μέτρων που απαιτούνται και θα είναι χρηστικά για την εκπλήρωση της αποστολής μας.

    Μια αποστολή που έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Την βελτίωση της καθημερινότητάς του. Την προαγωγή της ποιότητας ζωής του. Την προάσπιση της ίδιας της ζωής του.

   

    Εθνικά θέματα - Σκόπια

    Αυτές τις μέρες, η Ελλάδα βρίσκεται και πάλι στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, με αφορμή την γιγαντιαία επιχείρηση που έχει στηθεί για τη μεταφορά αρχαιοτήτων από τον Παρθενώνα, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

    Το σύνολο του διεθνούς ενδιαφέροντος στρέφεται στη χώρα μας, θυμίζοντας σε όλους ότι σε αυτήν εδώ τη γη, πριν από χιλιετίες, διαμορφώθηκαν οι όροι και μπήκαν οι βάσεις για τον πολιτισμό, που μεταλαμπαδεύτηκε στη συνέχεια σε όλους τους λαούς της γης.

    Με αφορμή αυτή τη μετακόμιση, θα ήταν καλό να σκεφτούν οι λαοί του κόσμου ότι η Ακρόπολη στερήθηκε, λόγω του Λόρδου Έλγιν, τέτοιων αποδείξεων ενός ιστορικού παρελθόντος που είχε ως πρωταγωνιστές τους Έλληνες, ανήκει ωστόσο στο σύνολο του πολιτισμένου κόσμου.

    Και με αφορμή εκείνη την «κλοπή», ας αναλογιστούν οι διεθνείς εταίροι μας μια άλλη «κλοπή» που επιχειρείται εδώ και μερικά χρόνια από τα γειτονικά Σκόπια, σε συνεργασία ή με την ανοχή των ισχυρών συμμάχων τους των ΗΠΑ.

    Μετά από πολλά χρόνια συζητήσεων, οι Σκοπιανοί κωλυσιεργούν, επινοούν προφάσεις και δικαιολογίες, όποτε τους δίνεται η ευκαιρία δείχνουν τον χειρότερο εαυτό τους, προσπαθώντας να επιβάλλουν σε διεθνές επίπεδο τετελεσμένα.

    Η Ελλάδα όμως είναι σήμερα ισχυρή σε διεθνές επίπεδο. Δεν πρέπει να σύρεται σε τετελεσμένα, προειλημμένες αποφάσεις και αδιέξοδα.

    Εκείνο ωστόσο που πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους, είναι ότι η Ελλάδα έχει το αναφαίρετο δικαίωμα να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα που της παρέχει το διεθνές δίκαιο, για να υπερασπιστεί την ιστορία της. Για να υπερασπιστούμε το μέλλον μας.

    Και το λέω αυτό με αφορμή απόψεις που διατυπώθηκαν σχετικά με το αν μπορεί η Ελλάδα να θέσει βέτο στη διαδικασία ένταξης των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ ή αργότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τη λεγόμενη συνταγματική ονομασία τους.

    Ε, λοιπόν, η Ελλάδα μπορεί να θέσει βέτο. Και αυτό είναι κάτι που επιθυμούμε όλοι μας.

    Και δεν πρέπει να ξεχνάμε και κάτι ακόμη. Το ισχυρό όπλο της Ελλάδας είναι η ιστορία. Και την ιστορία των λαών, δεν μπορεί να τη διαγράψει κανείς.

    Αγαπητοί συνάδελφοι,

    Φίλες και φίλοι,

    Το ζητούμενο είναι μια ισχυρή - ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση και είναι στο χέρι μας να το πετύχουμε. Γι αυτό αγωνιζόμαστε μαζί με τους πολίτες της Αττικής.

    Οι εισηγητές συνάδελφοι και εσείς στο συνέδριο αυτό θα θέσουμε τις βάσεις αυτές μέσα από ένα δημοκρατικό διάλογο.

    Το Συνέδριο μας, η παρουσία σας, δηλώνει ότι όλοι μαζί, είμαστε μια γροθιά, ενωμένοι για μια ισχυρή Αυτοδιοίκηση με όραμα για ένα καλύτερο αύριο, για μια καλύτερη ποιότητα ζωής για τους κατοίκους της Αττικής.

   

    Ευχαριστώ πολύ
 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB