spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Τελευταία arrow ΟΜΙΛΙΑ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΕΔΚΝΑ Δ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΧΟΛΑΡΓΟΥ
ΟΜΙΛΙΑ ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΤΕΔΚΝΑ Δ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΧΟΛΑΡΓΟΥ PDF Εκτύπωση E-mail
  
22.10.07
Δημήτρης Νικολάου, Δήμαρχος Χολαργού, Γενικός Γραμματέας Τ.Ε.Δ.Κ.Ν. Αττικής
    Αγαπητοί Συνάδελφοι,
    Οι περισσότεροι από εμάς υπηρετούμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση επί σειρά ετών και είμαστε σε θέση να συνειδητοποιήσουμε την βαθιά και πολύπλευρη κρίση στην οποία έχει περιέλθει.
    Βαθιά, καθώς η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν αποτελεί πλέον απλά τον οδοκαθαριστή και τον εκδότη πιστοποιητικών αλλά είναι βαθιά και άρρηκτα συνδεδεμένη με το κοινωνικό γίγνεσθαι, με την τοπική ανάπτυξη, με την προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος και του πολιτισμού μας, με κάθε έκφανση της καθημερινότητας του πολίτη. Πολύπλευρη, γιατί η κρίση αυτή εκτείνεται σε όλα τα θέματα λειτουργίας των Ο.Τ.Α., όπως θεσμικά, κοινωνικά, οικονομικά, περιβαλλοντικά.
    Η Τοπική Αυτοδιοίκηση προβάλλεται, από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωση, άλλοτε σαν πανάκεια και άλλοτε σαν η κατάρα αυτού του τόπου. Είναι ο θεσμός με την κοινωνική ευαισθησία που απαιτεί η αμεσότητα με τον πολίτη και ταυτόχρονα ο αποδιοπομπαίος τράγος για την διαφθορά και την αναποτελεσματικότητα του Δημοσίου.
    Η Κεντρική Κυβέρνηση από τη μία αναγνωρίζει την προνομιακή ικανότητα της Τ.Α. στην αποτελεσματική παροχή κοινωνικών υπηρεσιών και από την άλλη «ξεχνάει» να εφαρμόσει το άρθρο 102 του Συντάγματος, το οποίο επιβάλλει και την μεταφορά των αντιστοίχων με τις αρμοδιότητες πόρων. Ευαγγελίζεται την αποκέντρωση και παρά ταύτα προσπαθεί να απομονώσει ή να περιορίσει την συμμετοχή της Τ.Α. σε μια σειρά από σημαντικά θέματα όπως: το Ενιαίο Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς και η διάθεση των πόρων της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου, η Βιώσιμη Ανάπτυξη και Αξιοποίηση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων, η Συνταγματική Αναθεώρηση, οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την λειτουργία, τις ρυθμίσεις χρεών και τις διαδικασίες επιλογής προσωπικού των Δημοτικών Επιχειρήσεων, την θεσμική και οικονομική κατοχύρωση των συμβασιούχων, την Μητροπολιτική διακυβέρνηση.
    Όλοι οι Υπουργοί της τελευταίας δεκαετίας εξαγγέλλουν την κατάργηση ή έστω μείωση της γραφειοκρατίας, ενώ συσσωρεύουν γραφειοκρατία και ελέγχους στην Τ.Α. Η καθιέρωση των επιτρόπων για τον προληπτικό έλεγχο των δαπανών των ΟΤΑ κατέληξε σε μια απαράμιλλη ταλαιπωρία για όλους όσους συναλλάσσονται με τους ΟΤΑ. Ο έλεγχος νομιμότητας, μετατρέπεται γρήγορα σε έλεγχο σκοπιμότητας και ακόμα και σε «ορθή ερμηνεία» των νόμων του κράτους με αποτέλεσμα τα θεσμικά όργανα των ΟΤΑ, οι αιρετοί εκπρόσωποι της λαϊκής βούλησης, να πληροφορούνται πλέον το νομικό πλαίσιο που ισχύει μέσα από τις πράξεις των επιτρόπων. Σε αυτό το σημείο αποτελούμε βέβαια παγκόσμια πρωτοτυπία, αφού οι αποφάσεις των παρέδρων, των τμημάτων και ακόμη και της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου είναι πολλές φορές αντιφατικές και επιτρέπουν στον έναν ΟΤΑ αυτό που απαγορεύουν στον άλλο. Αποτέλεσμα είναι οι συμβαλλόμενοι με τους ΟΤΑ να καταλήγουν στα αστικά δικαστήρια, όπου δικαιώνονται και κατόπιν τούτου να εισπράττουν τα οφειλόμενα προσαυξημένα με τόκους και δικαστικά έξοδα.

   

    Επιτέλους, ας ζητήσουμε από το Υπουργείο Εσωτερικών να εξετάσει το νομικό καθεστώς που αφορά στις δαπάνες των ΟΤΑ, και εάν είναι τόσο πολύπλοκο ας το κωδικοποιήσει, απλοποιήσει ή ότι άλλο χρειαστεί για να σταματήσουμε να απολογούμαστε για τις αποφάσεις μας, να σταματήσουμε να είμαστε υπόλογοι καταλογισμού γιατί βραβεύουμε τους αριστούχους μαθητές μας, προωθούμε τον τουρισμό στην πόλη μας ή καλούμε ειδικευμένους επιστήμονες να βοηθήσουν σε θέματα ανάπτυξης της περιοχής μας, να σταματήσει η ταλαιπωρία του κόσμου και η οικονομική αιμορραγία που επιβάλλουν οι συνεχείς δίκες.

   

    Ζητούμε την κατάργηση της πολυνομίας και της πολλαπλής επικάλυψης αρμοδιοτήτων από Νομαρχίες, Περιφέρειες και συναρμόδια Υπουργεία. Έχει καταντήσει τραγικό να μην μπορούμε να βουλώσουμε μια λακκούβα, για τι δεν γνωρίζουμε εάν ανήκει σε εμάς, στην Νομαρχία, στην Περιφέρεια ή στο ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ με τους Ν.3431/2006 και Ν.3534/07 οι ιδιωτικές εταιρείες τηλεπικοινωνιών μπορούν να σκάψουν οπουδήποτε θέλουν μέσα στο δήμο μας ακόμα και χωρίς την άδεια μας. Θέματα ζωτικής σημασίας όπως οι εντάξεις στο Σχέδιο Πόλεως σέρνονται για χρόνια από υπηρεσία σε υπηρεσία, ενθαρρύνοντας έτσι την αυθαίρετη δόμηση και την άναρχη αστικοποίηση της υπαίθρου. Ακόμη με ειδικά διατάγματα, ολόκληρες περιοχές μπορούν να οικοδομηθούν ως εμπορικά κέντρα ή βιομηχανικά πάρκα, ενώ τα Δημοτικά Συμβούλια έχουν μόνο το δικαίωμα έκφρασης γνώμης.

   

    Η συνταγματική αναθεώρηση είναι μια χρυσή ευκαιρία να θωρακίσουμε τους θεσμούς της Τ.Α., να ενισχύσουμε την συμμετοχή των πολιτών και την δημόσια διαβούλευση, να θεσμοθετήσουμε την αποκέντρωση και την συμμετοχή των ΟΤΑ στον Περιφερειακό Αναπτυξιακό Σχεδιασμό, ακόμη και να εξαλείψουμε την πολυνομία και να λειτουργήσουμε επιτέλους σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας.

   

    Στον Οικονομικό Τομέα, η Τοπική Αυτοδιοίκηση βιώνει ένα βαθύ παραλογισμό. Χωρίς να εφαρμόζεται ο Ν. 1828/1989 και χωρίς να έχουν αποδοθεί οι παρακρατηθέντες πόροι, η Τ.Α. καλείται να ανταπεξέλθει σε κόστος προσωπικού το οποίο έχει επιβαρυνθεί κατά 60% την τελευταία πενταετία. Σε συνδυασμό με την αύξηση προσωπικού λόγω των νέων υπηρεσιών που οφείλει να προσφέρει η Τοπική Αυτοδιοίκηση αλλά και των απαιτήσεων για την ίδια την οργάνωσή της (Διπλογραφικό Λογιστικό Σύστημα, Επιχειρησιακά Σχέδια, Πιστοποίηση ISO 9000, Επάρκεια Τελικών Δικαιούχων για Δ’ Προγραμματική Περίοδο, κλπ), οι ανελαστικές δαπάνες των ΟΤΑ αγγίζουν πλέον το 90-95% των τακτικών τους εσόδων εξαναγκάζοντας τους σε δανεισμό ακόμη και για μικρά έργα, όπως συντηρήσεις και αποκαταστάσεις.

   

    Παράλληλα η μεταφορά αρμοδιοτήτων προς τους ΟΤΑ, παραμένει χωρίς τους αντίστοιχους θεσμοθετημένους πόρους και καλύπτεται με ευκαιριακή χρηματοδότηση ή χρηματοδότηση από τα τακτικά έσοδα των ΟΤΑ. Οι πρώην κρατικοί Παιδικοί Σταθμοί εξακολουθούν να χρηματοδοτούνται με βάση τον αριθμό των παιδιών που φιλοξενούσαν όταν μεταφέρθηκαν στους ΟΤΑ και όχι τον πολύ μεγαλύτερο αριθμό που φιλοξενούν τώρα. Οι Δημοτικοί Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, μετά την εξάντληση της αρχικής χρηματοδότησης, λειτουργούν χάρη σε πόρους των ΟΤΑ. Η Δημοτική Αστυνομία, οι σχολικοί τροχονόμοι, οι σχολικοί φύλακες αποτελούν πλέον μόνιμο προσωπικό των ΟΤΑ, χωρίς να έχουν θεσμοθετηθεί οι αντίστοιχοι πόροι. Μια σειρά Κοινωνικών Προγραμμάτων, των οποίων η λήξη θα σήμαινε κοινωνική κρίση, όπως το «Βοήθεια στο Σπίτι», τα «Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών και Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες», τα «Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων», τα προγράμματα «Κοινωνικής Μέριμνας», τα «Κέντρα Πρόληψης της εξάρτησης από ουσίες», τα «Συμβουλευτικά Κέντρα Οικογένειας και Εφήβων», τα «Γραφεία Προώθησης στην Απασχόληση», αποτελούν τις πιο διαδεδομένες κοινωνικές υπηρεσίες οι οποίες επιβαρύνουν ήδη μερικώς ή ολικώς τον προϋπολογισμό των ΟΤΑ. Κάθε μία από αυτές εμπίπτει στο πλαίσιο εφαρμογής του άρθρου 102 του Συντάγματος, και όμως παραμένουν χωρίς θεσμική χρηματοδότηση.

   

    Τα τελευταία είκοσι χρόνια, οι κυβερνήσεις μειώνουν το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού και σε ένα μεγάλο μέρος το κοινωνικό έλλειμμα που προκαλείται από τις πολιτικές λιτότητας μεταφέροντας αρμοδιότητες στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς τους αντίστοιχους θεσμοθετημένους πόρους. Στην ουσία δανειζόμαστε για να χρηματοδοτούμε την κεντρική εξουσία και όμως εμείς κατηγορούμεθα για αλόγιστο δανεισμό και σπατάλες. Ήδη βιώσαμε την πίεση που επήλθε στους προϋπολογισμούς μας από την εφαρμογή του Π.Δ. 164/2004 και την μονιμοποίηση των συμβασιούχων, όμως το πραγματικό πρόβλημα θα έρθει με τον μετασχηματισμό ή την λύση των Δημοτικών Επιχειρήσεων και την μετάταξη του εκεί υπηρετούντος προσωπικού στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ.

   

    Ζητούμε την άμεση υλοποίηση των δεσμεύσεων της κυβέρνησης για την επιστροφή των παρακρατηθέντων πόρων, την χρηματοδότηση της Δημοτικής Αστυνομίας, των Σχολικών Φυλάκων, των συμβασιούχων που μονιμοποιήθηκαν με βάση το Π.Δ. 164/2004. Ζητούμε την άμεση εφαρμογή του 1828/1989 και την θεσμοθετημένη χρηματοδότηση όλων των μεταφερθέντων αρμοδιοτήτων. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει επιτέλους να πάψει να ζητιανεύει αυτά που της ανήκουν.

   

    Παράλληλα ζητούμε από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων να επανεξετάσει τις χρεώσεις και τα προσφερόμενα χρηματοπιστωτικά προϊόντα και να προχωρήσει σε άμεση αποκλιμάκωση των επιτοκίων, και την θέσπιση ειδικών επιδοτούμενων επιτοκίων για απαλλοτριώσεις και αναπτυξιακά έργα. Θεωρούμε αδιανόητο να μην επιδοτούνται οι αναπτυξιακές επενδύσεις των ΟΤΑ, οι οποίες διασφαλίζουν όχι μόνο την βελτίωση της ζωής των κατοίκων αλλά και την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων.

   

    Στον Κοινωνικό Τομέα, η κρίση είναι αλληλένδετη με την χρηματοδότηση των μεταφερθέντων αρμοδιοτήτων. Ολόκληρο το φάσμα των κοινωνικών δομών και προγραμμάτων που προαναφέρθηκε, κινδυνεύει να καταρρεύσει λόγω έλλειψης οικονομικών πόρων. Τα ανωτέρω αναφερόμενα προγράμματα απευθύνονται σε πραγματικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, και είναι τόσο πολιτικά όσο και κοινωνικά αδύνατο να καταργηθούν. Ταυτόχρονα όμως με την λήξη της χρηματοδότησης καθίσταται οικονομικά ασύμφορο και σε πολλές περιπτώσεις ανέφικτο να συνεχιστούν. Οι εργαζόμενοι σε αυτά βιώνουν καθημερινά την αβεβαιότητα σε σχέση με το εργασιακό τους μέλλον και οι ωφελούμενοι πολίτες πιέζουν τις Δημοτικές Αρχές για την συνέχιση αυτών των προγραμμάτων με κάθε κόστος.

   

    Τέλος, στον Τομέα του Περιβάλλοντος η κρίση είναι πλέον τόσο βαθιά που δικαιολογεί τον τίτλο της εισήγησης μου, «Αττική - Ώρα ΜΗΔΕΝ». Είμαι για 3η τετραετία στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΤΕΔΚΝΑ και επιτρέψτε μου να δηλώσω πως πλέον έχουμε εξαντλήσει κάθε περιθώριο αναβλητικότητας, αναποφασιστικότητας, διαβουλεύσεων και υπαναχωρήσεων στο θέμα του Περιβάλλοντος. Χρειάζονται άμεσες, τολμηρές και αποφασιστικές κινήσεις και η εμπειρία έχει αποδείξει ότι όπου δράσαμε κατ’ αυτόν τον τρόπο είχαμε αποτελέσματα. Στην προηγούμενη θητεία μου στον ΕΣΔΚΝΑ βρεθήκαμε αντιμέτωποι με το θέμα της διαχείρισης και εναπόθεσης των απορριμμάτων κάτω από την ασφυκτική πίεση του κορεσμού εντός 20 ημερών του χώρου εναπόθεσης απορριμμάτων των Άνω Λιοσίων. Με επίμονες ενέργειες και άοκνες προσπάθειες, σε διαπαραταξιακό κλίμα συνεννόησης, διευθετήσαμε τα διαδικαστικά προβλήματα, αξιοποιήσαμε κάθε διαθέσιμο χώρο για την δημιουργία κυττάρων και επιτύχαμε την απαραίτητη πίστωση χρόνου για την λειτουργία του ενδιάμεσου κυττάρου της Φυλής.

   

    Με την έναρξη των εργασιών του ενδιάμεσου κυττάρου της Φυλής, έχουμε μπροστά μας 6 χρόνια με τους σημερινούς ρυθμούς εναπόθεσης έως τον κορεσμό και αυτού του χώρου. Πρακτικά λοιπόν και εάν σκεφτεί κανείς ότι οι διαδικασίες για την ανεύρεση νέων χώρων υγειονομικής ταφής απορριμμάτων ξεκίνησαν το 1979 και μετά από 28 χρόνια δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, συνειδητοποιούμε ότι βρισκόμαστε πραγματικά στην ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ. Όμως το θέμα της διαχείρισης απορριμμάτων δεν είναι απλά ζήτημα εξεύρεσης χώρων υγειονομικής ταφής, αλλά ενός ολοκληρωμένου συστήματος που οφείλει να ενσωματωθεί στην καθημερινότητα του κάθε πολίτη.

   

    Χρειάστηκε να ζήσουμε τις συνέπειες μιας εθνικής τραγωδίας για να αντιληφθούμε την σπουδαιότητα των δασών και την ανάγκη ύπαρξης συστήματος πρόληψης και αντιμετώπισης των δασικών πυρκαγιών. Μετά την σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή των δασών του Πεντελικού και του εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας, τις εκτεταμένες ζημιές στο δάσος του Υμηττού και στις δασικές εκτάσεις της Ανατολικής Αττικής, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τις συνέπειες της αναποφασιστικότητας μας: υπερθέρμανση της Αθήνας, αύξηση των ατμοσφαιρικών ρύπων, κίνδυνος εκτεταμένων ζημιών από πλημμυρικά φαινόμενα, αλλά και απομείωση των υπογείων υδάτων και λειψυδρία.

   

    Χρειάστηκε να ζήσουμε τα ακραία καιρικά φαινόμενα για να συνειδητοποιήσουμε τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη, λόγω των ανθρώπινων παρεμβάσεων. Και όμως οι αλλαγές ξεκινούν από εμάς και μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα, αρκεί να υπάρχει θέληση. Ο Δήμος Χολαργού ολοκλήρωσε το 2005 ένα πρόγραμμα για την μείωση των εκπομπών Διοξειδίου του Άνθρακα και σε εφαρμογή των συμπερασμάτων του προγράμματος ξεκίνησε ένα πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας και σε δεύτερη φάση την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ήδη από το 2005 εφαρμόζουμε σύστημα «οικολογικών προμηθειών» και σε διάστημα ενός μηνός ολοκληρώνουμε την πιστοποίηση περιβαλλοντικής διαχείρισης (EMAS).

   

    Πρέπει να γίνει πλέον αντιληπτό και από την κεντρική εξουσία ότι η Περιβαλλοντική Πολιτική δεν είναι ζήτημα πολιτικής και κοινωνικών ισορροπιών αλλά επιτακτική και άμεση ανάγκη. Ο Υδροκεφαλισμός του μοντέρνου Ελληνικού Κράτους έχει επιβαρύνει την Αττική με την διοικητική λειτουργία όλης της Ελλάδας, κάτι το οποίο θεωρείται λογικό και αποδεκτό από όλες τις Κυβερνήσεις ενώ θεωρείται αδιανόητο ο σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων να έχει εθνική και όχι περιφερειακή εμβέλεια. Επιλέγονται χώροι δημιουργίας ΧΥΤΑ στην Φυλή, στο Γραμματικό και στην Κερατέα, όχι γιατί είναι οι πλέον κατάλληλοι αλλά γιατί είναι εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής. Μέσα σε ένα φαύλο κύκλο αλληλεπικαλυπτόμενων αρμοδιοτήτων, οι διαδικασίες χωροθέτησης ξεπερνούν τα 10-15 χρόνια. Σε αυτό το χρονικό διάστημα όλοι οι σχεδιασμοί ακυρώνονται από μια ανεξέλεγκτη πραγματικότητα. Ακόμη και σε 1,5 - 2 χρόνια που οι προτεινόμενοι ΧΥΤΑ στο Γραμματικό και στην Κερατέα θα είναι έτοιμοι, ο ορίζοντας κορεσμού τους μόλις αγγίζει την επταετία, καθιστώντας σαφές ότι ήδη έχουμε αργήσει.

   

    Αφήνουμε να λειτουργούν, ακόμη και σήμερα παράνομες χωματερές και καύση απορριμμάτων, γνωρίζοντας ότι ρυπαίνουν τόσο την ατμόσφαιρα όσο και τον υδροφόρο ορίζοντα για να μην πιεστούμε στην άμεση εξεύρεση λύσης. Προτείνω στο σώμα, όλα τα μέλη της ΤΕΔΚΝΑ να χρησιμοποιούν το ενδιάμεσο κύτταρο της Φυλής, να κλείσουν άμεσα οι παράνομες χωματερές και να σταματήσει η ανεξέλεγκτη καύση απορριμμάτων. Οι περίπου 500 - 600 τόνοι απορριμμάτων με τους οποίους θα επιβαρυνθεί ο ΧΥΤΑ της Φυλής θα μειώσει τον χρόνο κορεσμού από 6 σε 4,5 έτη αλλά με αυτόν τον τρόπο θα ξεκαθαρίσει το τοπίο των παράνομων χωματερών και θα έχουμε υλοποιήσει ένα σημαντικό βήμα για την προστασία του περιβάλλοντος.

   

    Αγαπητοί Συνάδελφοι,

   

    Οι κρίσεις δεν λύνονται μέσα από διαχειριστικές λογικές, απαιτούν τομές και υπερβάσεις. Προτείνω την σύγκληση έκτακτου συνεδρίου της ΤΕΔΚΝΑ με μοναδικό θέμα την θέσπιση Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Απορριμμάτων και καταθέτω στο σώμα μία δέσμη προτάσεων που θα μπορούσαν να αποτελέσουν θεματικά αντικείμενα του συνεδρίου.

   

    Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση και Παιδεία: Οφείλουμε να ξεφύγουμε από το σημερινό μοντέλο διαβίωσης, να αλλάξουμε τρόπο ζωής και καταναλωτικές συνήθειες, και αυτό θα επιτευχθεί μόνο μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και Παιδείας που θα απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες.

   

    Μείωση Απορριμμάτων - Πολιτική οικολογικών προμηθειών: Οφείλουμε να χρησιμοποιήσουμε τόσο τις υπηρεσίες μας όσο και την αγοραστική μας δύναμη στην κατεύθυνση της μείωσης των παραγόμενων απορριμμάτων μέσα από την ορθολογική χρησιμοποίηση των αγαθών που καταναλώνουμε αλλά και την πίεση προς τους προμηθευτές μας για την υιοθέτηση οικολογικών προτύπων παραγωγής, χρήση ανακυκλωμένων - ανακυκλώσιμων υλικών και την μείωση των υλικών συσκευασίας. Οι ΟΤΑ οφείλουν να αποτελούν πρότυπο για τους δημότες τους.

   

    Επαναχρησιμοποίηση: Διερεύνηση της δυνατότητας επαναχρησιμοποίησης υλικών είτε για την αρχική τους χρήση, είτε για εναλλακτικές ή ακόμα και διάθεσή τους σε τρίτους προς αξιοποίηση. Δημιουργία Δικτύων ανταλλαγής μεταχειρισμένων αγαθών.

   

    Ανακύκλωση: Αν και η παρούσα προσπάθεια είναι η πιο επιτυχημένη μέχρι στιγμής, οφείλουμε να έχουμε ως στόχο μας την διαλογή στην πηγή και την επανάκτηση της μεγαλύτερης δυνατής ποσότητας υλικών συσκευασίας (πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι αγγίζουν το 60% των συνολικών οικιακών απορριμμάτων). Πρέπει να κινηθούμε σε μια λογική ευαισθητοποίησης αλλά και παροχής κινήτρων προς τους ΟΤΑ (συνδρομή στον ΕΣΔΚΝΑ με βάση το ζυγολόγιο και όχι σταθερό ποσοστό επί των τακτικών εσόδων) αλλά και προς τους δημότες (μείωση ανταποδοτικών τελών ή παροχή πρόσθετων υπηρεσιών και ευεργετημάτων).

   

    Μηχανική Ανακύκλωση - Κομποστοποίηση: Ήδη δίνει 1.000 τόνους την ημέρα και θα μπορούσε να φτάσει τους 5.000 τόνους με την λειτουργία αντίστοιχων μονάδων σε Κερατέα και Γραμματικό. Ο συνδυασμός της διαλογής στην πηγή (ιδιαίτερα σε χώρους όπου απορρίπτονται μεγάλες ποσότητες υλικών συσκευασίας αλλά και κλαδιά - πράσινο, κλπ) με την παράλληλη λειτουργία των Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών και την μηχανική ανακύκλωση των υπολοίπων απορριμμάτων μπορεί να μειώσει αισθητά τον όγκο των προς απόθεση απορριμμάτων. Το τελικό προϊόν (RDF) μετά από επεξεργασία μπορεί να γίνει αντικείμενο καύσης στις βιομηχανίες τσιμέντου, σε μονάδες παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας ή σε εγκαταστάσεις πυρόλυσης εκτός Αττικής. Η ελάχιστη, σε σχέση με την αρχική, εναπομείνασα ποσότητα υλικού μπορεί να οδηγηθεί προς απόθεση στα λατομεία Φωκίδας και Λάρυμνας. Οι αναφερόμενοι χώροι στην Φωκίδα και Λάρυμνα πληρούν τις περιβαλλοντικές προϋποθέσεις και καλύπτουν τις ανάγκες της Αττικής χωρίς να είναι αναγκαία η ύπαρξη ΧΥΤΑ στο Γραμματικό και στην Κερατέα αλλά μόνο η λειτουργία Μονάδων Μηχανικής Ανακύκλωσης και Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Η παράλληλη λειτουργία μονάδων κομποστοποίησης θα μπορούσε ανάλογα με την ποιότητα του κομποστ να κατευθύνει ένα μεγάλο μέρος υλικού είτε για χρήση ως λίπασμα, είτε για την αποκατάσταση χώρων παλιών λατομείων, κλπ.

   

    Άμεση Αποκατάσταση ΧΑΔΑ και χώρου εναπόθεσης Άνω Λιοσιών: Οφείλουμε να προχωρήσουμε στην άμεση αποκατάσταση τόσο των ΧΑΔΑ όσο και του χώρου εναπόθεσης απορριμμάτων Άνω Λιοσίων με έργα εμπλουτισμού πρασίνου και περιβαλλοντικές παρεμβάσεις για την ανακούφιση τόσο της περιβαλλοντικής όσο και της αισθητικής ρύπανσης.

   

    Φυσικά τα παραπάνω δεν μπορεί παρά να είναι μερικές μόνον από τις πτυχές μιας Ολοκληρωμένης Περιβαλλοντικής Πολιτικής που θα χαράξει και θα εφαρμόσει άμεσα η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

   

    Αγαπητοί Συνάδελφοι,

   

    επιτρέψτε μου, και ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου, να σας υπενθυμίσω ότι στα κινέζικα, η λέξη κρίση γράφεται με δύο ιδεογράμματα, το πρώτο συμβολίζει τον κίνδυνο - το δεύτερο την ευκαιρία. Οι κρίσεις πραγματικά κρύβουν κινδύνους, τους οποίους ήδη βιώνουμε, αλλά και ευκαιρίες τις οποίες θα πρέπει άμεσα να αξιοποιήσουμε. Είμαστε μπροστά στην ύστατη ώρα, την στιγμή που όλα δείχνουν την βαρύτητα των περιστάσεων και των επιπτώσεων που θα υποστούμε εάν δεν δράσουμε άμεσα. Είμαστε όμως και μπροστά στην τελευταία μας ευκαιρία, για να μεταστρέψουμε την καθοδική πορεία και να αναδείξουμε τις δυνατότητες και προοπτικές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε όλους τους τομείς, αλλά ιδιαίτερα στον Τομέα του Περιβάλλοντος, όπου κρίνεται όχι το μέλλον καθ’ ενός από εμάς ξεχωριστά αλλά συνολικά το μέλλον του πλανήτη μας.


 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB