spacer.png, 0 kB
 cityofilioupolis.gr

Τελευταία Νέα


spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB

Αρχική arrow Ειδήσεις arrow Τελευταία arrow ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΕΔΚΝΑ- ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ Ι. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΕΔΚΝΑ- ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ Ι. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ PDF Εκτύπωση E-mail
  
22.10.07

ΕΤΗΣΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΕΔΚΝΑ 2007
 ΕΙΣΗΓΗΣΗ 
ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΤΗΣ ΤΕΔΚΝΑ
ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
κ. ΓΙΑΝΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
Η προστασία του περιβάλλοντος έχει καθοριστική σημασία για την ποιότητα ζωής των σημερινών και των μελλοντικών γενεών. Αυτό που ωστόσο αποτελεί πρόκληση είναι ο συνδυασμός της προστασίας του περιβάλλοντος με τη συνεχή οικονομική ανάπτυξη, με βιώσιμο μακροπρόθεσμα τρόπο. Η περιβαλλοντική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης βασίζεται στην πεποίθηση ότι η ύπαρξη υψηλών περιβαλλοντικών προτύπων τονώνει την καινοτομία και τις επιχειρηματικές δυνατότητες. Η οικονομική, η κοινωνική και η περιβαλλοντική πολιτική είναι στενά συνυφασμένες μεταξύ τους. Ακρογωνιαίος λίθος της δράσης της EΕ στον τομέα του περιβάλλοντος είναι το πρόγραμμα δράσης με τίτλο "Περιβάλλον 2010: Το μέλλον μας η επιλογή μας" που εστιάζεται στα ακόλουθα:

  • αλλαγή του κλίματος και υπερθέρμανση του πλανήτη
  • φυσικά ενδιαιτήματα και άγρια πανίδα και χλωρίδα 
  • θέματα σχετικά με το περιβάλλον και την υγεία 
  • φυσικοί πόροι και διαχείριση των αποβλήτων
 Τα διατομεακά ζητήματα αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο θεματικών στρατηγικών, οι οποίες αφορούν τη ρύπανση του αέρα, την πρόληψη αποβλήτων και την ανακύκλωσή τους, το θαλάσσιο περιβάλλον, το έδαφος, τα φυτοφάρμακα, τη χρήση των πόρων και το αστικό περιβάλλον.

    Στο πλαίσιο της στρατηγικής της για την αντιμετώπιση της αλλαγής του κλίματος με βάση το Πρωτόκολλο του Κιότο, η ΕΕ θέσπισε το πρώτο παγκοσμίως σύστημα εμπορίας εκπομπών. Οι κυβερνήσεις της ΕΕ καθορίζουν ποσοστώσεις για τις επιχειρήσεις στο βιομηχανικό και στον ενεργειακό τομέα με σκοπό τη μείωση των επιτρεπόμενων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που αποτελεί το κυριότερο αέριο του θερμοκηπίου. Οι υποχρεώσεις που απορρέουν από το Πρωτόκολλο του Κιότο ισχύουν μέχρι το 2012, αλλά έχουν ήδη αρχίσει οι διαβουλεύσεις για την πολιτική αντιμετώπισης της αλλαγής του κλίματος που θα εφαρμοστεί μετά το 2012.

    Η ορθολογική διαχείριση στερεών αποβλήτων, είναι ένα σοβαρό ζήτημα που απασχολεί όχι μόνο την Ελληνική κοινωνία, αλλά ολόκληρο τον πλανήτη. Γεγονός είναι ότι η Ελλάδα κινείται προς την σωστή κατεύθυνση αλλά χρειάζονται πολλά ακόμα να γίνουν. Ακολουθώντας τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης χρειάζεται:

   

    · Μείωση της παραγωγής των στερεών αποβλήτων από τους καταναλωτές, σε συνδυασμό με την επαναχρησιμοποίηση τους.

    · Ανακύκλωση ή λιπασματοποίηση.

    · Ανάκτηση ενέργειας με καύση σε σύγχρονες μονάδες.

    · Ότι έχει απομείνει να πάει για διάθεση σε ΧΥΤΑ.

   

    Η δημιουργία ανταποδοτικών τελών σε υφιστάμενες επιχειρήσεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα που θα πηγαίνουν απ’ ευθείας για την χρηματοδότηση κατάλληλων προγραμμάτων σε συνδυασμό με την διαμόρφωση σε κάθε Δήμο, ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ των απορριμμάτων με ιεράρχηση στόχων, χρονοδιάγραμμα, εργαλεία εφαρμογής και συγκεκριμένους ποσοτικούς δεσμευτικούς στόχους με βασικούς άξονες την μείωση των σκουπιδιών, την ανακύκλωση με διαλογή στην πηγή, και την κομποστοποίηση των οργανικών αποβλήτων.

    Ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αστικών αποβλήτων, περιλαμβάνει την εφαρμογή προγραμμάτων για τον περιορισμό της παραγωγής αποβλήτων, την διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση των διαχωρισθέντων υλικών, την εφαρμογή συστημάτων μεταφόρτωσης για την αύξηση της οικονομικής αποδοτικότητας του συστήματος, τη χρήση μεθόδων επεξεργασίας με στόχο την ενεργειακή αξιοποίηση ή την επαναχρησιμοποίηση των υλικών και τη διάθεση του τελικού υπολείμματος σε σύγχρονους χώρους υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ). Ακολούθως αναλύονται οι σημαντικότερες μέθοδοι επεξεργασίας των αστικών αποβλήτων.

    Σε ότι αφορά την διαχείριση στερεών αποβλήτων διαπιστώνουμε ότι υπάρχει η τάση να στέλνουμε τα στερεά απόβλητα σε ΧΥΤΑ όταν οι οδηγίες της Ε.Ε είναι σαφείς και οδηγούν προς την κατεύθυνση των ΧΥΤΥ (Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολοίπων). Με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο είχαν εγκριθεί 12 Περιφερειακοί Σχεδιασμοί Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων. Αυτοί έπρεπε να αναθεωρηθούν ώστε να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της ισχύουσας σήμερα νομοθεσίας (ΚΥΑ 50910/2727/2003). Ήδη έχουν αναθεωρηθεί και εγκριθεί 8 ΠΕΣΔΑ, ενώ βρίσκονται στο στάδιο της τελικής έγκρισης άλλοι τρεις 3. Ακόμη δύο 2 σχεδιασμοί βρίσκονται στο στάδιο της εκπόνησης. Υπολογίζεται ότι πολύ σύντομα θα έχουν εγκριθεί όλοι οι ΠΕΣΔΑ της χώρας.

    ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ

    · Διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου για τους φορείς διαχείρισης.

    · Συγκρότηση φορέων σε επίπεδο διαχειριστικής ενότητας για μεγάλα και βιώσιμα σχήματα

    · Νέες τεχνολογίες από τον Περιφερειακό Σχεδιασμό για ποσοτικό και ποιοτικό προσδιορισμό του προβλήματος.

    · Εκπόνηση επιχειρησιακών σχεδίων των φορέων που θα υπηρετεί την αρχή «Ο ΡΥΠΑΙΝΩΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ»

    · Προσδιορισμός πλαισίου χρηματοδότησης αναγκαίων επενδύσεων

    · Επιστημονική στελέχωση των φορέων διαχείρισης

    · Πρόβλεψη συστημάτων παρακολούθησης της αποκατάστασης των ανενεργών χώρων

    · Τήρηση όρων περιβαλλοντικής προστασίας

    Ειδικότερα στον τομέα επιβάρυνσης των φορέων διαχείρισης και κατ’ επέκταση των πολιτών προτείνονται:

    · Μείωση των παραγόμενων απορριμμάτων κατ’ άτομο στο ελάχιστο δυνατό με χρήση προϊόντων που μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν

    · Ενθάρρυνση, ενίσχυση και διευκόλυνση για την συμμετοχή του πολίτη στην ανακύκλωση, με ταυτόχρονη ευαισθητοποίησή του ακόμα και από την σχολική ηλικία

    · Λύσεις οικονομική ανταποδοτικότητας μέσα από την ορθή διαχείριση στερών αποβλήτων

    · Ενημέρωση των πολιτών

    · Αποδοχή του ευρύτερου κοινού για τα συστήματα

    · Ευαισθητοποίηση και προώθηση της αλλαγής συμπεριφοράς των πολιτών ως καταναλωτών.

    · Συνεισφορά του ιδιωτικού τομέα καθώς η υπόθεση στερεών αποβλήτων έχει σοβαρό οικονομικό κίνητρο

    Σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης μία κατεύθυνση σε εναρμόνιση με τις απαιτήσεις της ΕΕ σε θέματα περιβάλλοντος θα συνέβαλε:

    · Στην προστασία του Υδροφόρου Ορίζοντα και στην διαφύλαξη Υδάτινων πόρων

    · Στην αποφυγή προστίμων

    · Στην βελτίωση της αισθητικής των πόλεων.

   

    Με ολοκληρωμένες πολιτικές διαχείρισης και πυροπροστασίας θα πρέπει να διαφυλάξουμε τον φυσικό μας πλούτο. Θα πρέπει να υποστηρίξουμε τα προγράμματα αξιόπιστης οικολογικής σήμανσης για δασικά προϊόντα και να βοηθήσουμε την ανάπτυξη επαγγελμάτων που συμβάλλουν στην αειφόρο διαχείριση των δασών.

    Η ανάπτυξη και εφαρμογή ολοκληρωμένων διαχειριστικών σχεδίων των περιοχών προστασίας της βιοποικιλότητας (NATURA 2000, Εθνικοί Δρυμοί), σε συνδυασμό με την ένταξη των προστατευόμενων περιοχών σε ένα ολοκληρωμένο χωροταξικό σχεδιασμό για όλη τη χώρα είναι απαραίτητες ενέργειες. Χρειάζεται όμως συντονισμένη διαχείριση, με άμεση ολοκλήρωση του κατάλληλου θεσμικού πλαισίου, με συμπλήρωση των ΔΣ των φορέων διαχείρισης με στελέχη καταρτισμένα, αλλά και χρηματοδοτικό καθεστώς που δεν θα οδηγεί στην παραμέληση των διαχειριστικών και επιστημονικών λειτουργιών.

   

    Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση όλων των αναγκαίων μέτρων αποκατάστασης με επιστημονική εγκυρότητα και με γνώμονα την διατήρηση των οικολογικών αξιών κάθε περιοχής, η απομάκρυνση όλων των εγκαταλελειμμένων εγκαταστάσεων που βρίσκονται εντός των ορίων του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας και η άμεση κατεδάφιση όλων των αυθαιρέτων στις παρυφές του, καθώς επίσης και ο περιορισμός των υπαρχουσών ειδικών εγκαταστάσεων ( Πάρκο Κεραιών, Μον Παρνές κ.α.) σε αυστηρά οριοθετημένες ζώνες Ε, σύμφωνα με το υφιστάμενο ειδικό θεσμικό πλαίσιό τους και υπό το καθεστώς αυστηρών όρων περιβαλλοντικής προστασίας που καθορίζονται με την περιβαλλοντική αδειοδότηση, θα βοηθήσουν σημαντικά στην κατεύθυνση της προστασίας του περιβάλλοντος. Τα παραπάνω θα πρέπει να συνδυαστούν με τη σταδιακή αντικατάσταση των εναερίων καλωδίων της ΔΕΗ με εναλλακτικούς τρόπους που να έχουν σημείο αναφοράς τις Εναλλακτικές Πηγές Ενέργειας, καθώς και με εκπόνηση μελέτης για την διαχείριση των πυλώνων της ΔΕΗ στις περιφερειακές ζώνες λόγω πιθανότητας πρόκλησης πυρκαγιών. Νέες μορφές υποδομών πρέπει να ξεκινήσουν βάσει μελέτης ευρύτερου διαχειριστικού σχεδίου, με ανάπτυξη δικτύου τηλεανίχνευσης, και τηλεσκόπισης πυρκαγιών. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως και τον ανθρώπινο παράγοντα. Η μόνιμη στελέχωση πυροφυλακίων κατά τις πυρικές περιόδους καθώς επίσης και η κατάργηση των παράνομων χωματερών στην ευρύτερη περιοχή των ορεινών όγκων είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες στην διαφύλαξη του εθνικού μας πλούτου.

    Εντατική παρακολούθηση χρειάζονται και οι χωματερές. Θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί ο τρόπος λειτουργίας των νόμιμων χωματερών, πάντα με γνώμονα την προστασία του φυσικού πλούτου της περιοχής που εδρεύει. Στην περίπτωση των παράνομων χωματερών η λύση είναι μονόδρομος. Δεν θα πρέπει να λειτουργήσουν ούτε μια μέρα παραπάνω.

    Εδώ θα πρέπει να αναφερθούμε και στα ρέματα της Αττικής τα οποία είναι οι αποδέκτες πολλών μορφών αποβλήτων. Η προστασία των ρεμάτων με τον καθορισμό ζωνών χρήσεων γης στις παραρεμάτιες ζώνες και η ένταξή τους στο δίκτυο των ελεύθερων χώρων πρασίνου και πράσινων διαδρομών πρέπει να αποτελέσει βασική επιδίωξη. Ειδικότερα για τα ρέματα στην Αττική προτείνονται:

    · Ο καθορισμός κοινών αρχών σχεδιασμού των έργων διευθέτησης των ρεμάτων καθώς και των έργων στις παραρεμάτιες ζώνες μεταξύ όλων των συναρμοδίων φορέων.

    · Η εκπόνηση μελετών πιλότων για την «Προστασία των ρεμάτων και των παραρεμάτιων ζωνών» με τον καθορισμό ζωνών προστασίας καθώς και χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης εντός αυτών.

    · Ο καθορισμός «ζωνών προστασίας των ρεμάτων» στα πλαίσια των μελετών ΖΟΕ.

    · Η ένταξη των ρεμάτων στο ενιαίο δίκτυο ελεύθερων χώρων πρασίνου και πράσινων διαδρομών με την κατά το δυνατόν ενοποίηση του αστικού και περιαστικού πράσινου, των ορεινών όγκων και των ακτών.

    · Ιεράρχηση, αξιολόγηση, καθορισμό προτεραιοτήτων με κριτήρια περιβαλλοντικά, μεγέθους και ιστορικά.

    · Σύνταξη κατευθύνσεων και προδιαγραφών για τον καθορισμό των παραρεμάτιων ζωνών καθώς και των χρήσεων εντός αυτών.

    Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι η επιβάρυνση του κλίματος της Αττικής από τα αστικά λεωφορεία παλαιάς τεχνολογίας. Βεβαίως έχουν γίνει πολλά βήματα για την επίλυση του κυκλοφοριακού. Παρ' όλα αυτά, θα πρέπει τα λεωφορεία παλαιάς τεχνολογίας να αντικατασταθούν με νέας τεχνολογίας οχήματα με κινητήριο δύναμη το υγραέριο ή τον ηλεκτρισμό καθώς επίσης και να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς η επέκαση του τεμ και του μετρό. Η χρήση υγραερίου ως καύσιμο στα αυτοκίνητα έχει συμβάλει στη μείωση των επικίνδυνων ρύπων. Tο υγραέριο αρχικά είχε θεωρηθεί σαν ένα επικίνδυνο καύσιμο, αλλά με την εξέλιξη της τεχνολογίας επιτεύχθηκε υψηλό ποσοστό ασφάλειας. Aκόμη και στα κρας τεστ που έγιναν κάτω από δύσκολες συνθήκες οι φιάλες που περιέχουν το υγραέριο δεν παρουσίασαν αρνητικές συνέπειες. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει ίσως να δοθούν περαιτέρω κίνητρα για την αντικατάσταση των Ι.Χ αυτοκινήτων με άλλα υβριδικής τεχνολογίας.

    Ένα σημαντικό κεφάλαιο στην προστασία του περιβάλλοντος και της διατήρησης του φυσικού μας πλούτου είναι ο καθορισμός των χρήσεων γης διότι αποτελεί τμήμα του ευρύτερου χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού, καθόσον είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με το σχέδιο πόλης. Η αναθεώρηση του ΓΠΣ αφορά στον περιορισμό της διάχυσης της δόμησης, στην προστασία του περιαστικού χώρου, την εξασφάλιση κοινόχρηστων χώρων και την προστασία του περιβάλλοντος. Με το ΓΠΣ καθορίζονται επίσης περιοχές ειδικής προστασίας (ΠΕΠ) που δεν προορίζονται για πολεοδόμηση, συνεχόμενες ή μη προς τις πολεοδομημένες ή τις προς πολεοδόμηση περιοχές, όπως είναι ιδίως χώροι αρχαιολογικού, αρχιτεκτονικού, ιστορικού ή λαογραφικού ενδιαφέροντος, παραθαλάσσιες ή παραποτάμιες ζώνες, βιότοποι και τόποι ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, δάση και δασικές εκτάσεις. Επίσης, με το ΓΠΣ καθορίζονται περιοχές γύρω από πόλεις ή οικισμούς για τις οποίες απαιτείται έλεγχος και περιορισμός της οικιστικής εξάπλωσης. Η τροποποίηση και η επέκταση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου είναι το έναυσμα για μια σειρά δράσεων που θα ακολουθήσουν ( όπως νέες πολεοδομικές μελέτες και αναθεωρήσεις υπαρχόντων μελετών ) και θα ολοκληρώσουν τον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της Αττικής γης για τις επόμενες δεκαετίες. Από μόνο του είναι πολύ σημαντικό γεγονός του αναπτυξιακού σχεδιασμού των περιοχών μας, που μας προκαλεί να αφήσουμε πίσω μας τις ιδέες και τις λογικές του παρελθόντος και να σχεδιάσουμε το μέλλον με εργαλεία του μέλλοντος.

   

    Ένα επίσης σύνθετο ζήτημα είναι και η προστασία και η διαχείριση των υδάτινων πόρων της χώρας μας είναι που ρυθμίζεται από ένα πλέγμα εθνικής, αλλά και κοινοτικής νομοθεσίας.

    Η εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας στοχεύει στην προστασία και αναβάθμιση τόσο των υδατικών οικοσυστημάτων όσο και των χερσαίων οικοσυστημάτων, σε σχέση - πάντα - με τις ανάγκες τους σε νερό, καθώς και στην προώθηση μιας βιώσιμης διαχείρισης των υδάτων μέσα από μια μακροπρόθεσμη προστασία των διαθέσιμων πόρων. Το νερό είναι πλέον αγαθό εν ανεπαρκεία όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η μη ορθολογιστική διαχείριση των υδατικών πόρων της χώρας, η υπερκατανάλωση κυρίως στη γεωργία, τα πλημμελώς συντηρούμενα δίκτυα ύδρευσης, η μη επαναχρησιμοποίηση δευτερογενών και τριτογενών επεξεργασμένων λυμάτων, έχουν ως αποτέλεσμα, όχι μόνο την έλλειψη νερού την περίοδο αιχμής, αλλά και την καταστροφή των υπογείων υδατικών αποθεμάτων, όπως π.χ. με το φαινόμενο της υφαλμύρωσης. Θα πρέπει να δημιουργηθούν μηχανισμοί και διατομεακές επιτροπές ώστε να βελτιωθεί η επικοινωνία και η συνεργασία ανάμεσα στις Υπηρεσίες που έχουν αρμοδιότητα σε θέματα διαχείρισης νερού καθώς και να πολλαπλασιαστούν οι προσπάθειες προκειμένου να βελτιωθεί η ενσωμάτωση της πολιτικής για το νερό στις άλλες τομεακές πολιτικές, και ιδιαίτερα με το χωροταξικό σχεδιασμό. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω εστιασμένης επικοινωνίας ανάμεσα στους αρμόδιους φορείς.

   

    Σε ότι αφορά τον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού θα πρέπει να διατηρηθεί ο χαρακτήρας της περιοχής ως πνεύμονας πρασίνου, πάντα με συνεργασία της κεντρικής διοίκησης με την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Στο πλαίσιο αυτό, δηλαδή στην δημιουργία ενός σύγχρονου χώρου πρωτοφανούς φυσικού κάλλους για την Αττική πιστεύουμε ότι είναι αναγκαίο να απομακρυνθούν όλες οι αυθαίρετες εγκαταστάσεις που εμποδίζουν την ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση όλων των κατοίκων σε όλη την παραλιακή ζώνη από τον Πειραιά μέχρι το Σούνιο. Η μεταολυμπιακή χρήση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων να γίνει με κριτήρια την ανάπτυξη του αθλητισμού σε ένα πλαίσιο που θα διασφαλίζει την βιωσιμότητά τους.

    Αλλά και σε άλλες περιοχές της Αττικής όπως για παράδειγμα το Χαϊδάρι θα πρέπει να απομακρυνθούν οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και να αναπτυχθούν μεγάλοι χώροι πρασίνου. Επίσης, θα πρέπει επιτέλους να αρχίσει η συστηματική αναδάσωση των ορεινών όγκων (Πεντέλη, Πάρνηθα, Υμηττός, Αιγάλεω, Σούνιο κλπ.), να προστατευθούν οι ελεύθεροι χώροι στον Μαραθώνα, το Σχοινιά, το Λαύριο το δάσος Παπαδημητρίου στα Μελίσσια, και να διαφυλαχτεί ο περιβαλλοντικός χαρακτήρας του Ελαιώνα και να αξιοποιηθεί έτσι ώστε να συμβάλει στην ποιότητα ζωής των κατοίκων.

    Η σύγχρονη τεχνολογία μάς έδωσε τη δυνατότητα εκμετάλλευσης της ενέργειας της ηλιακής ακτινοβολίας με τη χρήση των ηλιακών φωτοβολταϊκών συστημάτων (Φ/Β), που η λειτουργία τους στηρίζεται στο φωτοβολταϊκό φαινόμενο, δηλαδή την άμεση μετατροπή της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας σε ηλεκτρικό ρεύμα. Τα φωτοβολταϊκά συστήματα έχουν πλεονεκτήματα όπως:

    · Μηδενική ρύπανση

    · Αθόρυβη λειτουργία

    · Αξιοπιστία και μεγάλη διάρκεια ζωής

    · Απεξάρτηση από τροφοδοσία καυσίμων της ενέργειας (μπαταρίες)

    · Δυνατότητα επέκτασης

    Τα φωτοβολταϊκά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως δομικά υλικά, υποκαθιστώντας άλλα παραδοσιακά υλικά (π.χ. κεραμοσκεπές ή υαλοστάσια σε προσόψεις). Κατ’ αυτό τον τρόπο εξοικονομούνται χρήματα και φυσικοί πόροι. Στην περίπτωση μάλιστα των υαλοστασίων σε προσόψεις εμπορικών κτιρίων, διατίθενται σήμερα διαφανή φωτοβολταϊκά με θερμομονωτικές ιδιότητες αντίστοιχες με αυτές των υαλοστασίων χαμηλής εκπεμψιμότητας (low-e), τα οποία επιτυγχάνουν (πέραν της ηλεκτροπαραγωγής) και εξοικονόμηση ενέργειας 15-30% σε σχέση με ένα κτίριο με συμβατικά υαλοστάσια. Μέσα στο θεσμικό πλαίσιο που καθορίζει τους όρους εγκατάστασης των Φωτοβολταϊκών συστημάτων, προτείνουμε ένα ποσοστό των αδειοδοτήσεων για τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας να παραχωρηθεί στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ούτως ώστε να επιτευχθεί άμεση και ενεργή συμμετοχή των ΟΤΑ στην εφαρμογή των νέων τεχνολογιών με παράλληλο όφελος στον τομέα της μείωσης λειτουργικών δαπανών.

    Σημαντική συνεισφορά στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας είναι και η αιολική.Ακόμη και αν ξεχάσουμε τους λόγους επιβίωσης του πλανήτη, του ανθρώπινου είδους και όλων των άλλων ειδών που επιτάσσουν την ταχύτερη και μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση των ΑΠΕ και αναλύσουμε την ενεργειακή κατάσταση μόνο με οικονομοτεχνικά κριτήρια, καταλήγουμε ότι συμφέρει η εγκατάσταση αιολικών πάρκων. Οι λόγοι που υπαγορεύουν την ανάπτυξη της Αιολικής ενέργειας καλύπτουν όλο το φάσμα των κριτηρίων που θα μπορούσαν να τεθούν. Πιο συγκεκριμένα:

    · Η τεχνολογία είναι απόλυτα αποδοτική, ενεργειακά, αλλά και επιχειρηματικά.

    · Η συνεισφορά της Αιολικής Ενέργειας στην Εθνική Οικονομία, είναι ανεκτίμητη αφού οδηγεί σε απεξάρτηση από ακριβά εισαγόμενα καύσιμα, ελκύει την εισροή ξένων επενδύσεων και ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη.

    · Η χώρα μας διαθέτει εξαίρετο αιολικό δυναμικό, εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό και ενδιαφερόμενους επενδυτές, Έλληνες και ξένους.

    · Ικανοποιεί τις δεσμεύσεις της χώρας μας που απορρέουν από υπάρχουσες διεθνείς συνθήκες όπως η Κοινοτική οδηγία 77/2001, και το πρωτόκολλο του Κιότο, οι οποίες σίγουρα θα ανανεωθούν και θα γίνουν αυστηρότερες.

    · Είναι η πιο περιβαλλοντικά φιλική λύση στο ενεργειακό και ένα από τα πιο αξιόπιστα όπλα στη φαρέτρα μας στη μάχη με τις κλιματικές αλλαγές.

   

    Σύμφωνα με τις οδηγίες της ΕΕ «Ο ΡΥΠΑΙΝΩΝ ΠΛΗΡΩΝΕΙ». Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις που μολύνουν το περιβάλλον ή θα πρέπει να συμμορφωθούν στους διεθνείς κανονισμούς, ή θα πρέπει να πληρώσουν πρόστιμα ανάλογα με την ατμοσφαιρική ρύπανση την οποία προκαλούν. Το ζητούμενο όμως σε μια τέτοια περίπτωση είναι ότι τα πρόστιμα από τις ρυπογόνες επιχειρήσεις θα πρέπει να δοθούν για το περιβάλλον. Με αυτό το σκεπτικό ως γνώμονα προτείνουμε την δημιουργία ΠΡΑΣΙΝΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ το οποίο αξιοκρατικά και με διαφάνεια θα διαχειρίζεται τα έσοδα από τα πρόστιμα των ρυπογόνων επιχειρήσεων της Αττικής και θα τα αξιοποιεί ορθολογιστικά, με σκοπό την εκπόνηση μελετών για την περιοχές που χρήζουν περιβαλλοντικής φροντίδας.

    Ως αυτοδιοίκηση διαπιστώνουμε όμως μία μεγάλη δυσκολία συντονισμού όσον αφορά στα συστήματα διαχείρισης. Η λύση είναι ένα συντονιστικό όργανο το οποίο θα είναι δικτυωμένο με τους φορείς της αυτοδιοίκησης ούτως ώστε να μην γίνονται αυτοσχέδιοι σχεδιασμοί που δεν οδηγούν πουθενά.

    Αυτά τα ζητήματα θα πρέπει όλοι μαζί Πολιτεία, Αυτοδιοίκηση και Πολίτες να τα δούμε υπεύθυνα με μακροπρόθεσμη λογική, με επιμερισμό ευθυνών και υποχρεώσεων, με δεσμεύσεις, χρονοδιαγράμματα, εφικτούς και συγκεκριμένους στόχους.

   

    Σας ευχαριστώ θερμά,
Τελευταία ανανέωση ( 22.10.07 )
 
< Προηγ.   Επόμ. >
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB